Nokia Lumia 1520 32 GB / geel

De gemiddelde beoordeling is gebaseerd op 38 goedgekeurde reviews die zijn achtergelaten voor de Nokia Lumia 1520 32 GB / geel op Kieskeurig.nl. Deze beoordeling wordt berekend door de som van de reviewscores te delen door het aantal reviews.

8,9

Dre_66 14-10-2016

Prima telefoon

Ik heb sinds begin oktober mijn Nokia lumia 1520 wat een mooie grote telefoon zou niet anders meer willen heb altijd windows phone gehad mijn eerste was de Nokia lumia 800 die vond ik toen al snel voor zo een kleine telefoon en nu een paar nokia,s verder is het alleen maar beter geworden,mocht mijn 1520 het ooit niet meer doen dan ga ik voor de Nokia lumia 950 XL.
Wat ik wel mis in de update van Windows phone 10 (of ik heb niet goed gekeken bij mijn instellingen)is hoe ik de verlichting van de Terugtoets,zoektoets en Hometoets uit kan zetten dat kon bij de Windows phone versie 8.1 namelijk wel dus mocht er iemand zijn die dit wel heeft gevonden dan hoor ik dat graag.

Groet Dre_66

Pluspunten

• Groot scherm
  • Goede accu
  • Prima camera
  • Windows phone 10
  • Appstore

Minpunten

• Uitzetten verlichting home buttons op het scherm
  • Dat die niet meer te koop is

reinoudkoster 25-09-2014

Geweldig toestel, veel mogelijkheden, steeds meer apps beschikbaar. Niet zoveel als Apple maar de meest zinvolle zijn er echt. bankieren, spotify, Word en Excel, Swypen zoals Android al l;anger kende kan na de release 8.1 ook. Siliconenhoesje voor paar eurootjes erbij gezocht. Ik ben voorlopig even om na Iphone.

frankbuse 14-07-2014

Wat een prachtige telefoon en retesnel ook.
Windows Phone is een prima os , jammer wel veel minder mogelijk dan met een Android.
Wat echter heel erg tegenvalt is het 3g bereik met deze telefoon.
Waar ik met een note 3 en een hHTC one m8 zonder problemen op 3g surf, schakelt deze telefoon constant terug naar 2g(allen op dezelfde locatie)
Ook handmatig toegangspunt ingesteld, maar zelfde probleem.
Tja en als je nu net daarvoor de telefoon aangeschaft hebt, is dit wel erg zuur het wordt dan meer een tablet voor wifi waar je ook mee kunt bellen.

Erg jammer want het toestel heeft veel potentie met zijn prachtige scherm, de mooiste die ik ooit heb gezien.

Rb3rt 26-03-2014

De lumia 1520 is mijn 4de windowsphone en tevens ook lumia. Het OS heeft zich in de loop van de tijd goed ontwikkeld en kan zich zeker meter met IOS of android.
Sterke punten van de 1520 zijn:
- het grote en scherpe scherm
- zeer goede accu!
- de externe SD kaart

Nadeel vind ik:
- toch nog steeds dat niet alle apps ook direct voor windowsphone worden gereleased
- ontbreken van een standaard hoesje
- dat app geen auto off kent bij gebruik van booklet hoesje
- dat ie niet in de kleur blauw/cyan geleverd wordt

Al met al is de lumia zeer zeker een top telefoon, ik zou hem zeker aanraden als je een grote telefoon geen bezwaar vind!

mderond 25-03-2014

--update--

Inmiddels heb ik het twee keer meegemaakt dat de telefoon zichzelf heeft gereset. Dat is vervelend, want hoewel de telefoon na een reset weer aanstaat, ben je niet bereikbaar omdat de pincode van de simkaart ingevoerd moet worden. Dat merk je pas wanneer je de telefoon bekijkt. Waar die resets vandaan komen weet ik niet. Beide keren was ik met Sports Tracker bezig, maar dat is natuurlijk geen onomstotelijk bewijs.

Aangezien ik verwacht dat dit een software issue is, hoop en verwacht ik dat het nog wel opgelost zal worden. Ik heb daarom mijn score ook (nog) niet omlaag bijgesteld.

inyellow2 25-03-2014

Geluid is ok. Ik heb eerlijk gezegd maar een paar meet mee gebeld.

Mogelijkheden zijn nog steeds beperkt, maar dat ligt aan de OS. Dus gewoon even afwachten tot 8.1. Hardwarematig zijn de mogelijkheden wel meer uitgebreid dan de meeste telefoons. Denk aan grootte scherm, qi-draadloos laden, nfc grote batterij capaciteit etc etc...

gebruiksgemak spreekt voor zich. Een simpelere OS is er eigenlijk niet...

vormgeving: uitstekend, erg positief

degelijkheid: scherm mag wel iets meer 'inzakken' in de unibody

Hans_Ham 24-03-2014

Ik heb de Nokia Lumia 1520 gekocht vanwege het grote heldere scherm, de Nokia software en omdat ik met Windows wil werken.
Mogelijkheden:
Deze review gaat over de smartphone, maar de mogelijkheden van het toestel worden vooral bepaald door het Operating System Windows Phone 8.0 en beschikbare applicaties. Daarom even iets over het OS: Met de wetenschap dat de eigenzinnigheid van Microsoft mij zal irriteren, heb ik het toch gedaan, omdat ik verwacht dat Microsoft gedwongen is door het succes van andere OS om goede functionaliteit te gaan bieden. WP 8.0 geeft kleine irritaties, bijvoorbeeld omdat achtergrondprocessen maar 1x per 30 minuten worden opgestart en omdat sommige applicaties niet roteren. Heel raar als je muziek wilt afspelen in de auto en je telefoon in landscape, horizontaal dus, in de houder hebt zitten.
Ik verwacht dat de komende versie WP 8.1 ergens in mei 2014 beschikbaar komt met verbeteringen.

Wat mij erg is meegevallen is dat er veel apps beschikbaar zijn. Alle apps die ik graag wil hebben zijn beschikbaar. Een hele mooie extra is Nokia Here maps en Nokia Here Drive. Je kunt gratis kaarten van de meeste landen downloaden. Dat is fijn bij buiten-activiteiten.

Beeldscherm:
Uiteraard is een groot scherm onhandig om vast te houden en de kans is groot dat je hem een keer laat vallen. Dat is mij nog niet overkomen omdat ik heel erg voorzichtig ben en meteen een (Nokia) hoesje heb gekocht. Hij is wel een keer uit een tas gegleden en met het beeldscherm op de grond terecht gekomen. Het hoesje van Nokia flapte open, dus het beeldscherm was daardoor niet beschermd. Meteen is er, als je heel nauwkeurig kijkt, een kras te zien op het beeldscherm. Dat doet mij vermoeden dat het glas niet de beste kwaliteit "Gorilla-Glass" is, waar je met sleutels overheen kan krassen zonder schade aan te richten. Iets om rekening mee te houden als je een bescherming koopt voor je toestel. Let dan ook op dat als je het flapje open doet, dit niet de lens blokkeert als je foto's wilt nemen.
Toch neem ik de onhandigheid voor lief, want ik wil graag een groot, helder en scherp scherm en dat is het! helderheid, contrast, zijn goed, wit is echt wit en zwart is echt zwart en de kleuren zijn prachtig. Ook in het volle zonlicht!

Geluid:
Het geluid is goed, maar niet indrukwekkend. De Nokia heeft voor hands-free één kleine luidspreker aan de achterkant, De luidspreker kwaliteit en volume zijn geschikt voor hands-free bellen in de auto, maar voor luisteren naar muziek is de dynamiek matig. Wat tegen valt is de maximale geluidssterkte van de luidpreker bij gewoon bellen. In een lawaaierige omgeving heb je zelfs met volume op maximaal toch moeite de ander te verstaan. De geluidskwaliteit voor anderen die naar jou luisteren is goed, ook bij hands-free bellen in de auto zonder car-kit.

Connectiviteit:
Bluetooth werkt goed. Herkennen en herkend worden is geen probleem. Met GPS ook geen problemen gehad, de verbindingen met satelliet zijn snel gevonden en stabiel. WiFi maakt overal waar ik kom snel verbinding, dus lijkt goed te werken. Ik meet op het ogenblik thuis een snelheid van 40 Mbps upload en download. Als je denkt 4G te gaan gebruiken, let dan op dat de dekking nog in ontwikkeling is. Ik heb een Vodafone RED Essential abonnement genomen om wel gebruik te kunnen maken van 4G, maar zo min mogelijk kwijt te zijn aan het abonnement. Aangezien WiFi bijna overal gratis beschikbaar is, is de extra functionaliteit van 4G wel leuk, maar beperkt van toegevoegde waarde.

Gebruiksgemak:
Omdat het een grote, zware telefoon is, is het beter als je hem in een houder plaatst, in het midden te plaatsen. Dat is niet mogelijk, want daar zit de aan/uit knop! In de auto moet ik hem dus op 1/3 van het eind in de houder plaatsen en dat heeft een lichte hefboomwerking op de houder. Dat vraagt nogal wat van de houder en de kleefkracht van de voet van de houder als er veel trillingen zijn in de auto. Het maakt niet uit of je een universele- of een Nokia houder gebruikt.

De telefoon reageert niet op het flapje open of dicht van de beschermhoes. Als iemand mij belt regeert de telefoon vaak niet op tappen op het beeldscherm, dus: 1) flap open, 2) aan/uit/knop drukken, 3) bel-notificatie wegvegen, 4) oproep beantwoorden door aan te raken. Dat zijn veel handelingen. Ik zou willen: 1) flapje open, 2) oproep beantwoorden.

Thuis werk ik met Windows 8.1 en Office 365. Ik heb een ASUS Vivotab met Windows 8.1 en Office 365 voor werk en mobiliteit, een Sharepoint werkomgeving en al mijn contacten en agenda in Outlook en veelgebruikte bestanden op Onedrive, dus ik wil dat mijn smartphone daar zo veel mogelijk in is geïntegreerd. Met Android lukt dat aardig, maar ik verwachtte een net-iets-betere samenwerking met een Windows-Phone. Tot nu toe is dat ook zo. Ik open wel eens een Excel bestand en met het grote beeldscherm is dat goed te lezen. Synchronisatie gaat probleemloos als ik mijn kritiek op Outlook.com even achterwege laat.

Kortom: Als je veel waarde hecht aan de OpenSource van Google of aan Apple OS, dan moet je niet aan een Windows-Phone beginnen. Ik heb echter even veel ergernis van Google als van Microsoft, met name het opdringerige karakter van Google+, dus voor mij was het kopen van een Windows-Phone ook wel een mogelijkheid om wat afstand te nemen van Google.
Er zitten ook veel functies in Windows die je pas ontdekt als je op forums gaat lezen!

Foto/Video:
De hoge kwaliteit van de camera was voor mij ook een weegfactor. Ik vind het leuk om de ontwikkeling van mijn kind vast te leggen op allerlei momenten. De full-HD kwaliteit is indrukwekkend.
Mede daarom krijgt de telefoon van mij het cijfer 9 voor "mogelijkheden".
Je moet daar bij wel bedenken dat het wel de nodige handelingen vergt om het toestel te voorschijn te halen en foto-klaar te hebben. Als het beeldscherm in 'slaapstand' staat kun je de telefoon niet activeren door de camera-knop in te drukken. Als je de telefoon 1) hebt geactiveerd door de aan/uit knop in te drukken kun je nog geen foto maken.. je moet dan 2) éérst het lock-scherm wegvegen. Dan kun je pas 3) een foto maken. Dat kan verbeterd worden, bijvoorbeeld door 2x de foto-knop in te drukken.

Conclusie:
De functionaliteit van de Nokia Lumia 1520 is uitstekend. Als je kiest voor een groot scherm, dan kies je er voor om bepaalde ongemakken voor lief te nemen. Eventuele kleine mankementen in de functionaliteit ligt aan het fenomeen dat Microsoft bepaalde functionaliteiten weigert in te bouwen, zowel in telefoon software als in de PC platforms. Te verwachten is dat WP versie 8.1 verbeteringen brengt. Het beeldscherm is prachtig, maar mogelijk krasgevoelig.
Ik ben erg blij met mijn toestel.

ToussaintJongen 26-03-2014

Van de cameraknop klopt inderdaad, gewoon inhouden, dan start de camera vanzelf.
Wat betreft het camerahoesje met flapje: Ik heb zelf ook de cover van Nokia. Toch als ik gebeld wordt en ik klap het flapje open springt het scherm gewoon aan. Of anders het Nokia Glance screen (als ik het gewoon openklap). Twee keer tikken op het scherm (heel handig), en dan de verdere handelingen uitvoeren. Overigens denk ik dat het niet mogelijk is een hoes te ontwerpen zoals bijvoorbeeld bij de iPad omdat er dan magneten in de hoes verwerkt moeten zijn.

navydaddy 25-03-2014

Beste Hans, heb net je review gelezen, mooi verhaal. Als collega 1520-gebruiker heb ik misschien een heuglijke mededeling voor je, houdt zijnde in de stand-by mode de cameraknop ingedrukt, je zal nu zien dat de camera direkt opstart, succes ermee!

Ernestab 24-03-2014

Super apparaat, ik ben volledig overtuigd dat bigger better is. Ik twijfelde in eerste instantie en had een 4,7 inch Samsung Phone. Maar ben erg tevreden met de Nokia 1520.

ToussaintJongen 21-03-2014

Sinds januari 2013 was ik in het bezit van een Lumia 920 en ik kon mijn nieuwsgierigheid niet in bedwang houden richting de Lumia 1520. Na een tijd getwijfeld te hebben toch het toestel besteld en net als bij de Lumia 920 nog geen dag spijt van gehad!

Het toestel is 6 inch groot, en dat is ook echt groot. Hier was ik in eerste instantie een beetje bang voor (past het wel in de broekzak, is het wel handzaam?) Ik moet zeggen dat het mij reuze meevalt! Hij past in zowat elke broekzak en dan heb ik het zeer zeker niet over van die ruime skater broeken. Het scherm is ontzettend mooi duidelijk en helder. Er is veel op te zien en de extra rij tegels op het startscherm is een mooie toevoeging. De Live Tiles geven een mooie snelle weergave van de binnenkomende berichten en notificaties.

De camera in de Lumia 920 was al ontzettend goed maar deze overtreft het maar weer eens. Het toestel maakt ontzettend mooie foto's en met de Nokia Camera applicatie is het heel makkelijk de juiste instellingen te nemen voor de juiste foto's. Sowieso is zijn Nokia toestellen rijk aan diverse fotografie applicaties van Nokia zelf welke ik misschien niet constant gebruik maar wel goed ontwikkeld zijn en af en toe zeker van pas komen! Foto's worden automatisch naar OneDrive (voorheen Skydrive) geüpload waardoor ze snel en eenvoudig op andere apparaten te zien en gebruiken zijn.

Het toestel is ook snel in gebruik. Windows Phone 8 is naar mijn mening al soepel en heb eigenlijk nooit last van vastlopende applicaties. Met de Quadcore processor loopt alles nog niet iets vloeiender dan mijn vorige toestel.

Over de batterij ben ik heel erg te spreken. Het toestel gaat met gemak twee dagen mee, met redelijk gebruik, wat tegenwoordig echt uitzonderlijk is. Uiteraard past er een grotere batterij in het toestel maar toch is het bijzonder als je bedenkt dat het een 6 inch Full HD scherm is.

Voor de rest heb ik weinig aan te merken op het toestel. De vaak gehoorde klachten, of eerder gezegd gebreken die mensen uitspreken mis ik helemaal niet. Er zijn inderdaad minder applicaties verkrijgbaar voor Windows Phone 8 maar voor mij zijn de belangrijkste applicaties aanwezig en anders zijn er hele goede alternatieven. Het is een prettig, overzichtelijk besturingssysteem en ik wacht met smart op de Windows Phone 8.1 Update die tal van nieuwe features toevoegt!

kimhung 21-03-2014

INLEIDING.

Niet iedereen zal warm lopen voor de Windows phone. Met de grote hoeveelheid apps op IOS en Android, loopt de Windows phone een beetje achter de feiten aan.
Al met al klimt Nokia wel uit zijn dal met de Lumia reeks. De goedkopere low range Nokia Lumia 520 die het uitmuntend doet in het goedkopere segment tot de high end Nokia Lumia 1020 met een ijzersterke camera voor een telefoon.

Nokia gaat nu een stapje veder en richt zich nu op de grotere toestellen. Nokia gaat hier nu de concurrentie aan met Asus, Huawei, Sony en Samsung. We hebben het hier natuurlijk over de Nokia Lumia 1520.De 'Phablet' van Nokia.
Nokia bestempeld de lumia 1520 met:

een 6 inch scherm
Qualcomm snapdragon 800 2.2ghz
Schermresolutie: Full HD (1920 x 1080)
Batterijcapaciteit: 3400mAh.
Draadloos laden
20 MP Pureview camera
SD-Slot

KEUZE.

Toen ik mijn Lumia 920 liet vallen, werd het tijd voor een nieuwe telefoon. Omdat ik erg tevreden was over de Lumia 920, besloot ik weer een Lumia te halen. Ik had mijn keuze snel gemaakt over de nieuwe Lumia. De reden was dat Windows goed werkt, een goede camera functionaliteit heeft, geen gedoe heb als ik het aansluit op me computer en de bij behorende apps een goede toevoegingen geven in het dagelijkse leven. Ik zag natuurlijk wat nieuws over de nieuwe Lumia 1520 dus focuste ik op de komst van dit grote nieuwe telefoon.

EINDELIJK.

Na lang wachten heb ik hem eindelijk binnen.
Toen ik de doos zag had ik gelijk een 'Wauw' gevoel. En dan heb ik de doos nog geen eens opengemaakt . Hij is groter dan ik had verwacht.

Toen ik hem openmaakte wist ik niet wat ik zag. Is het nou een telefoon of toch een tablet.

Wat er allemaal in de doos zit is gewoon standaard. USB kabel, stekkertje, oordopjes en natuurlijk de gebruiksaanwijzing.

Hij is redelijk groot en de meeste mensen zullen hier echt op afknappen. 6 inch in je hand is natuurlijk niet niks. Je moet redelijk grote handen hebben om hem goed vast te houden.

THE FIRST TOUCH.

De telefoon voelt geweldig aan. Net als de Nokia Lumia 920 voelt de telefoon erg stevig aan. hij is mooi afgewerkt en ik zie nergens een schroefje. Nadeel is wel dat het best moeilijk te demonteren is mocht je ooit wat willen vervangen of nakijken. Door de ergonomie van de telefoon valt de telefoon goed in je hand. Door de ronde afwerking aan de zijde voelt de telefoon niet scherp aan en kan je hem goed stevig vast houden. De hoeken vind ik best wel fijn. Ik heb mijn Lumia 920 best wel vaak laten vallen. Meestal als je hem laat vallen, dan gaat de hoek natuurlijk als eerst. Door de hoek is de telefoon best goed beschermd. Hierdoor breekt je scherm minder snel dan een ronde hoek (spreek uit ervaring).De scherm voelt als vanouds. Net als de Nokia Lumia 920 is het scherm van polycarbonaat. Reageert goed en voelt fijn aan.

6 INCH!
Om een beetje het idee te geven hoe groot de telefoon nou echt is kan je het beste 3 pasjes boven elkaar plaatsen.

Lumia 1520 is 3 pasjes hoog en 1 pasje breed.

BATTERIJ.

In de Nokia Lumia bevindt zich een ijzersterke batterij. 3400 Mah. bij zuinig gebruik kan je de telefoon ruim 2 dagen gebruiken. Mocht je hem wat intensiever gebruiken dan dan kan je hem alsnog een ruime dag gebruiken.

UPGRADE.

Door de Qualcomm Snapdragon werkt de telefoon enorm snel vergeleken met de Lumia 920. De scherm zie er haarscherp uit en de batterij gaat wat langer mee dan de 920. Camera ziet er haarscherp uit ongeacht of het licht of donker is. Dit is natuurlijk de sterke punt van de Lumia's.
Een goede Toevoeging op de Lumia 1520 en een gemis op de andere Lumia's is toch de SD-kaart slot wat uit te breiden is tot 64 GB.

Misschien wel een beetje overkill aangezien je 32 GB op je telefoon hebt en 7 GB free op Onedrive (Skydrive), maar voor sommige mensen is het toch een eis dat op nr.1 staat.

UPDATE.

Door de nieuwe update 'Black' zijn er ook paar nieuwe functie's uitgekomen.
Zo kan je als je je 'Back' toets ingedrukt houd, je vorige dingen die je deed 'killen' in plaats van hele tijd op back te drukken. Beetje wennen maar wel een hele goede toevoeging.

Dankzij de update kan je nu ook je scherm rotatie uitzetten. Dit is iets waar ik lang op wachten. Als je in bed ligt dan is het best handig, in plaats van hele tijd de hoek te zoeken dat je het als nog kan lezen.

MINPUNTEN.

Toch heeft de telefoon wat min punten. Maar dat heeft elke telefoon en we hebben altijd wel op of aanmerkingen op dingen

Laten we gelijk met de deur in huis vallen.
De grote van de telefoon. Ik vind het zelf geen min punt maar voor de meeste denk ik toch wel. Je kan hem met 1 hand bedienen naar mate je het gewend ben. Maar heb je niet z'n grote handen dan voel je toch verplicht om het met 2 handen te werken terwijl je met de 5 inch nog redelijke te bedienen is voor iedereen. Ik ben er gewend aan geraakt en weet hoe ik hem moet vasthouden om alsnog met 1 hand te kunnen bedienen. Ook is het best awkward om met z'n grote scherm aan je oor over straat te lopen. Het valt natuurlijk best op.

Ik merkte ook hier en daar wat kleine verschillen waar de Lumia 920 toch fijner was.
De zwarte balk waar de Windows logo zit, is wat smaller waar door je sneller op de scherm drukt dan op het icoon.

Af en toe is het best irritant als ik weer terug naar de home screen wil.
Het kan zijn dat het aan mij ligt aangezien ik de Lumia 920 gewend was.

Op de Lumia 920 was de achterkant helemaal strak. Er stak niks uit en de camera liep vloeiend mee met het design. Bij de 1520 steekt het een beetje uit. Geen ergernis maar het valt wel op.

De Windows Os is helaas niet helemaal geoptimaliseerd op de 6 inch scherm.
sommige Apps zien er nog een beetje opgeblazen uit en word de scherm ruimte niet optimaal benut. Best zonde natuurlijk

De apps zijn natuurlijk beperkt op de Windows phone. Zelf vind ik het niet zo erg, games speel ik zelf altijd op de console. Dus vind het niet echt een gemis al komt er steeds meer apps uit op de Windows platform.
De meeste Social apps zijn wel in de store te vinden. Zo is Snapchat, Instagram BETA,en Vine gewoon te verkrijgen.

Conclusie
Ongeacht de grote en niet de volledige optimalisatie op de 6 inch, werkt de telefoon prima.
Je doet best lang met de batterij, en dat valt best op voor z'n grote telefoon.

Ik ben zeer tevreden en ik hoop er lang mee te doen

aliba 21-03-2014

Het toestel mist overdragen of uitlezen gegevens usbstick die d.m.v. verloopstekker te koppelen is via de micro-usb ingang, zoals dit bij de Nokia n8-00 wel mogelijk is. Tevens het overzicht met weergave van de mappen van het interne en externe geheugen niet
rechtstreeks in de Smartphone zelf te bekijken,wel via pc of laptop.Hier zijn wel weer app. voor, maar niet standaard in software van de smartphone.
Gegevensoverdracht via Bluetooth van Symbian smartphone naar Windows mobile hapert ook nog wel eens. Dit zijn tot nu mijn ondervindingen en werken de andere functies in het besturingssysteem goed.

arma5411 21-03-2014

I upgrade my Nokia Lumia from 925 to 1520, since using a new flagman I've not met any problems with software or hardware part, use-ability fantastic with 6inch Screen, Games, Movies, and Work. If you don't wanna Tablet this right choice for between Smartphone and Tablet, and this cool Phablet! :)

marco kiwi 20-03-2014

Was zeer snel gewend aan W8, en dat voor een echte android (Galaxy note3) fan. Toepassingen zijn makkelijk in gebruik, apps zijn er voldoende. Foto's zijn goed, ideaal hoe makkelijk te bewerken. Mis alleen wel swype makkelijk uitschakelen van meerdere apps die Open staan.
homescreen is ideaal in te delen, TOP vindt ik de tegels met contactpersoon en alle info die dan te vinden vinden is heel snel. Batterij gaat ook zeer lang mee met intensief gebruik.
kortom, een Super toestel, geen tablet meer nodig

A3aan 20-03-2014

Na de Lumia 800 was de keuze voor een nieuwe telefoon eigenlijk niet moeilijk. Het moest gewoon weer een Nokia met Windows Phone worden. Sommigen zullen deze telefoon (phablet) iets te groot vinden, maar ik wil niet meer terug naar een kleinere. Prachtig helder scherm met HD weergave.
Ook foto's en video's die dit toestel maakt zijn geweldig. Er is een grote keuze aan instellingen voor de camera.
Wat ook een groot voordeel van een Windows Phone is de geïntegreerde Office, zodat je Word en Excel ook onderweg kan gebruiken zonder meteen een laptop op te hoeven starten.
In april komt er weer een grote update van WP8 aan, zodat weer meer wordt aangesloten bij de wensen van de gebruikers.
Voor mij alleen nog maar Nokia. Mooi afgewerkt en stevige telefoons.

businka19 20-03-2014

Ik was tot mijn enorme verbazing 1 van de 3 "uitverkorene" die Lumia 1520 mochten testen, win dit soort dingen normaal nooit. Fijn gevoel eingelijk en tevens lichtelijk spannend. Voordat ik verder ga met mijn review wil ik aantal kanttekeningen plaatsen:

- ik zou zelf een telefoon (phablet iig) van dit formaat nooit aanschaffen, nimmer een Windows Phone toestel dus het was wel een leuke kans om er toch voor een langere periode mee in aanraking te komen;
- ik gebruik zelf 3 jaar lang Android toestellen (die uit de Galaxy) serie dus er is een kans dat er vergelijkingen zullen plaatvinden tussen WP & Android hoewel ik zal proberen mijn oordeel daardoor niet te veel laten beïnvloeden, OS blijft een heel erg persoonlijke voorkeur;
- my daily driver is Galaxy S4 dus daar zal ik ook mijn eventuele vergelijkingen mee maken (bij. foto's, video's, geluid, belkwaliteit etc.);
- om onduidelijkheid te voorkomen: ik zal naar Nokia Lumia 1520 refereren als "Lumia" en Samsung Galaxy S4 als S4, alle andere mogelijke toestellen zal ik explicit uitschrijven.

And we are off…Alle eerste indruk - GROOT! :o Daarna - SNEL! }> Vervolgens - WTF? Sync met Google werkt maar half? :?

Prijs
Ik heb niet echt mening over de prijs aangezien ik hem niet zelf hoefde te betalen. Wel is het te bedenken dat bijv. andere populaire phablet Galaxy Note 3 op dit moment 90 euro goedkoper is dan Lumia, echter is die ook 3 maanden eerder uitgekomen en zal de prijs van Lumia komende 3 maanden zeker 90 euro (en wellicht meer) afslanken. Het niet meeleveren van draadloze lader (1 van de hoofd features) is bij deze prijs iig not done.

Belkwaliteit/Bereik/Geluid
Ik moet eerlijk toegeven dat ik de belkwaliteit en het bereik via reguliere 3G en 4G netwerk niet heb kunnen testen. Reden? Micro-simkaart uit mijn S4 past niet in de Nano-simkaart slot van Lumia :/ Ik heb hem dus enkel kunnen testen icm. Skype en Viber. Resultaten zijn volledig naar tevredenheid, volle klank, geen gekraak, en ik was ook duidelijk te verstaan aan de andere kant van de lijn. Video is een ander verhaal (zie Apps)
Geluid van de speakers
Geen idee hoe het voor jullie is maar voor mij is het wel een punt van belang. Als ik in de keuken aan het koken ben of samen met mijn meisje mijn familie opbel dan wil ik een goed geluid uit de speakers van mijn telefoon. Lumia knalt iets meer dan S4, maar ik had eigenlijk meer verwacht gezien de afmetingen van de behuizing, maar uiteindelijk voldoende om door mijn gerommel in de keuken redelijk goed heen te horen.

Bouwkwaliteit/afwerking
Big fan!! _/-\o_
- solide (geen panelen die meebuigen)
- stevig (geen gekraak van de behuizing)
- zwaar (daar hou ik nou eenmaal van)
- goed dicht
- materiaal ruw en zacht tegelijk (glijd niet uit je handen, en dat is belangrijk bij zulk formaat)

Design/Vormgeving
Again - big fan! Ik hou van hoekige, zakelijke vormen, á la mijn eerste Android liefde - Samsung Galaxy S2. Lumia voorziet in die voorliefde compleet. Daarnaast zijn de knoppen en aansluitingen op de logische plekken geplaatst (lees: waar ik ze zou plaatsen). Even wennen was het dat Power button rechts in het midden zit en niet rechtsboven als bij S4, toch aantal keer op de Volume zitten drukken. Daarentegen was het wennen aan de fysieke Camera button helemaal niet nodig, wat mis ik die soms op mijn S4! 8)7

Gebruiksgemak
In 3 delen waarvan eerste 2 meer op OS betrekking hebben dan op de Lumia zelf.

OS: Ik heb begrepen dat deze Lumia de eerste WP toestel was waar meer dan 3 tiles in een rij gezet konden worden en dat er medium maat aan de tiles is toegevoegd (plz correct me if I’m wrong). Ik moet er niet aan denken hoe onhandig het dan op de andere WP phones was! Te veel gescroll, ook in de app scherm. En er zullen ongetwijfeld alle tech forums vol meestaan maar toch: pull-down notificatie scherm! Als je van een dumbphone of van een andere WP phone komt dan zal je het niet missen, als Android gebruiker vind ik het een deal-breaker.

Apps (heb puur mijn must-have apps genomen en geprobeerd te vinden in de store):

Niet beschikbaar:
- T-Mobile
- Chrome
- Marktplaats
- Swype
- Skype (beschikbaar maar geen video aan het werk kunnen krijgen)
- Music app (beschikbaar maar geen folder play of duidelijke overzicht)

Beschikbaar:
- ABN
- IMDB (wil wel toegang tot mijn locatie?)
- Rabobank
- Splashtop (werkt beter dan de Android versie imho)
- Shazam
- Whatsapp
- Google translate
- Flitsmeister
- Flitsnav
- Soundhound
- WindGURU
- ov9292

Overall ontbreken er niet zo veel aps die ik dagelijks gebruik echter zijn de apps die wel aanwezig zijn minder af dan de Android versies. Maar ik zou niet te veel op de OS ingaan, moet ik mezelf helpen herinneren, persoonlijk was het. Wil ook absoluut geen OS discussie staarten.

Toestel: Toch te groot voor mij. Ik heb geen kleine handen, sterker nog, ik heb behoorlijk lange vingers maar met 1 hand bedienen is geen optie. Met 1 hand lang vasthouden is op een langere termijn ook niet echt fijn, je hand verkrampt. Je kan hem gelukkig altijd neerleggen/neerzetten, vooral als er zo’n heerlijk hoesje overheen zit die je eventueel tot een stand kan omtoveren.

Tweede grote nadeel is scroll, dat gaat tergend langzaam! |:( Op mijn S4 blijft het doorrollen zodat je zelfs door lange lijsten snel kan scrollen. Niet met Lumia helaas. En soms lijkt Lumia je scroll bewegingen te interpreteren als druk bewegingen, maar kan ook aan mijn vingers liggen.

Accuduur
Absoluut boven verwachting. Ik weet dat de capaciteit van de accu (een joekel van 3.400mAh) zeker een rol speelt maar de grootte van Lumia is er ook naar. Ter illustratie: ik heb Lumia midden in mijn tentamen periode gekregen waardoor ik hem eerst alleen uit de doos haalde (geen tijd voor maar je bent toch enorm nieuwsgierig), op heb geladen, Outlook.com geïnstalleerd en wi-fi ingesteld en dan 6 dagen laten liggen. Na die periode zat hij nog op 50% en op die halve accu heb ik nog al mijn primary tests kunnen uitvoeren: map van Nederland downloaden, navigeren van en naar kantoor, aantal foto’s en video’s maken, alle instellingen doorkijken (WP is natuurlijk nieuw voor mij), paar muziek nummers luisteren, op IMDB surven etc. Natuurlijk speelt het hier een rol dat ik niet op mobiele netwerk zit (zie Belkwaliteit/Bereik), dat verbruikt de juice, merk ik op S4 ook. Maar evengoed onder de indruk. :)

Camera
Niceeeeeeeeeeee!!
Led flitser – een beetje een misser. Het is mij trouwens ook niet gelukt om een de flitser uit te zetten, zelfs op Off bleef Lumia foto’s maken met.
Optische zoom – grote voordeel!
Zie foto’s voor de vergelijking met S4, het spreekt eigenlijk voor zich.

Scherm
Goed afleesbaar in de zonlicht/felle lamp licht, duidelijk beter dan S4. In het donker reguleert de brightness automatisch zodat je eigenlijk weinig eraan hoeft te doen. Lumia's grootte is tegelijkertijd voordeel en nadeel uiteraard, een aflevering van Spartacus kijken is wel fijner dan op S4 maar maakt hem wel minder handelbaar helaas. Ook qua resolutie – full HD is een must nowdays, vooral als je zo’n groot scherm hebt die je uitnodigt om videomateriaal te bekijken, stelt Lumia niet teleur.

Stabiliteit en betrouwbaarheid
Kan ik eigenlijk heel kort over zijn – geen crashes, glitches of bugs meegemaakt/gevonden (op de niet kunnen uitzetten van de flitser na, maar misschien zie ik daar zelf een instelling over het hoofd…plz do tell).

Navigatie
Voor mij persoonlijk een tamelijk belangrijke feature, ik rij respectabele aantal kilometers per jaar, waarvan veel naar de voor mij onbekende locaties.
Hier blijft Lumia de Nokia reputatie op navigatie gebied hoog houden ( ik moet dan denken aan N95):
- snelle fix
- offline navigeren
- re-routing
- maximumsnelheid waarschuwing
De enige wat iig anders is dan bij N95 is dat het nu op een enorme goed afleesbare scherm plaats vindt en dat maakt de ervaring natuurlijk alleen beter :*)

Algemene beoordeling
Onder de indruk van snelheid, design, bouwkwaliteit en afwerking, CAMERA! Minder onder de indruk van OS, formaat en wat achterstand in de apps dept.

Dus...Schrik je niet voor het formaat en ben je WP reeds gewend dan is het een absolute aanrader! Voor mij...wachten op S5 }>

Gebruikt in combinatie met:

Samsung microSDHC 32GB Class 10
Nokia Lumia 1520 Backcover CP-623 Zwart

renerosbergen 20-03-2014

Eindelijk één apparaat die mijn gehele office kan bevatten. Als icter hoef ik niet steeds achter een pc te zitten, remote controle werkt prima met de Nokia 1520.
zeer groot en helder beeld en zeer snel met de applicaties. Mijn partner voor de komende jaren.

passue1973 19-03-2014

Ik vind de lumnia 1520 echt een fantastisch toestel! Sinds ik hem heb ontdek ik steeds meer features. De grootte is voor mij ideaal. Alles duidelijk via de bekende window tegels, nu nog meer op een scherm. Duidelijk als de vorige modellen , alleen vergroot. Voor mij als Windows gebruiker werkt dit erg goed. Het full hd is erg mooi en helder. Ik gebruik hem ook wel om een filmpje van netflix te bekijken, en dat is gewoon fantastisch! In combinatie met mijn 4g abonnement werkt alles buiten heel snel. De nieuwe processor zorgt voor meerdere bewerkingen tegelijk wat ook meteen opvalt! Ik gebruik hem vaak met office, en ook andere zaken als whatsapp, mail, etc tussen door en daar heeft hij totaal geen moeite mee. Wat me wel opviel is dat bij lang gebruik achter elkaar het toestel warm wordt. Maar dat zullen alle toestellen in deze klasse hebben. Wel een punt om mer te nemen voor Nokia Microsoft voor toekomstige modellen. Standaard geheugen van 32 gb is voldoende in eerste instantie maar merk dat dit ook wel snel gaat. Gelukkig kan deze met nog eens 32 gb uitgebreid worden. Hoor zojuist dat er zelfs Chinese toestellen aankomen met nog meer geheugen! Te beginnen met 128(!) gb. Wat ik wel vervelend vind is dat het tegelmenu niet meedraait. Dit miet zeker anders! Voor de rest is het een fantastisch robuuste smartphone die zijn tijd (nog even) vooruit is!

jan2.4 19-03-2014

De Nokia Lumia 1520 is een zeer degelijke en mooie telefoon ,hij is snel en heeft een helder en mooi hd scherm ,en Windows 8 is zeer gebruiks vriendelijk ,in mijn ogen een perfecte telefoon

oegerozenberg 19-03-2014

Dit is het neusje ven de zalm. Het is een super toestel en zeker in combinatie met de Windows besturings-systeem. Werkt erg soepel en ben erg tevreden erover. Zeker in mijn werk als installateur en ondernemer is dit grote scherm een uitkomst . En met de haar scherpe foto's en onedrive cloud een super apparaat. Nokie ga zodoor

rimave 19-03-2014

Het is een een mooi toestel en anders dan de massa. Nu was ik al een tijdje van fan de Lumia reeks van Nokia en omdat de Lumia 800 geen update naar Windows Phone 8 ging krijgen moest ik op zoek naar een nieuw toestel.

De Lumia 1520 is qua grootte even wennen, maar het scherm is schitterend. Het is het eerste Lumia toestel met en full HD scherm en dat zie je zeker. Het scherm is haarscherp en zelfs in direct zonlicht goed af te lezen. Een pre is voor mij ook een smartphone die langer dan een dag meegaat op 1 acculading en ook daarin doet de Lumia 1520 goede zaken. Hij gaat mij zwaar gebruik zeker drie dagen mee en als je echt weinig ermee doet ben je zo een week verder voor hij aan de lader moet.

Zijn er dan geen puntjes van kritiek? Jawel, het klepje van het micro sim kaart slot sluit niet goed. Hij sluit niet goed aan. De sim zal er niet uit vallen, maar het afdekklepje zit wat losjes. Voor een smartphone van deze prijsklasse had ik beter verwacht. Het schijnt ook per Lumia 1520 te verschillen.

Ondanks het minpuntje van de 1520 ben ik heel erg tevreden met het toestel!

Anoniem 19-03-2014

Geluidskwaliteit: Geluid is goed maar had best stereo mogen zijn (nu alleen met koptelefoon).
Mogelijkheden: Ik mis geen mogelijkheden, het toestel is snel en krachtig en heeft een prima batterij.
Gebruiksgemak: Alles wijst zich zelf, platform is gemakkelijk en zeer gebruikers vriendelijk.
Vormgeving: Bijzonder mooi toestel, past ondanks formaat in vrijwel elke zak.
Degelijkheid: De degelijkheid die wij van Nokia toestellen zijn gewend.

Lumia 1520 19-03-2014

Na een maand nog steeds onder de indruk van het design. Zooo mooi!
Alles werkt fantastisch. Ben waarschijnlijk zo onder de indruk dat ik geen negatieve dingen zie.
I AM LOVING IT!

rschoonderbeek 19-03-2014

Ik ben sinds een paar weken (verlenging abonnement) in het bezit van de Nokia 1520. Echt een wereld toestel en geen seconde spijt. De hardware is van Nokia kwaliteit, absoluut onberispelijk. En het Windows Phone 8 OS bevalt me ook heel goed. Mijn vorige telefoon was een iPhone 4s maar deze Nokia 1520 is absoluut sneller en gebruikersvriendelijker. Echt een aanrader.

En voor wie graag goede foto's maakt, de Nokia 1520 maakt prachtige foto's.

nl03643 19-03-2014

Sinds December 2013 heb ik de Lumia 1520 in gebruik ter vervanging van een HTCTitan II. Ik wilde graag een telefoon met een groter scherm. En dat heeft de Lumia 1520, een prachtig 6" scherm. Zowel overdag als 's avonds is het scherm goed leesbaar en de kleuren zijn prima.
Het geluid dat de Lumia 1520 produceert is prima. Het toestel ligt fijn in de hand. De batterij gaat bij normaal gebruik zo'n 2 dagen mee, Gebruik je de telefoon ook om spelletjes mee te spelen, dan zal je deze elke dag op moeten laden.

crezycasy 19-03-2014

Mijn kantoor zit in mijn telefoon! Dit iS echt een stap vooruit. Dag laptop en WiFi! Niet meer nodig, echt vrij werken.